Rybářský člun FALKE – stavba díl 1

Říj 24, 2013 Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rybářský člun FALKE – stavba díl 1 by

Jednoho krásného dne jsem se rozhodl, že postavím rybářskou loď na RC ovládání. Jelikož jsem modelařil jako malej kluk, nějaká ta zkušenost už byla ale i tak jsem usoudil že bude lepší začít nějakou stavebnicí. Po dlouhém hledání na online shopech jsem si konečně vybral. Rybářský člun FALKE (vlastně polomaketa německého rybářského člunu) se mi zdál jako ideální „kus“ na začátek mé modelářské kariéry. Dlouho jsem nečekal a model zakoupil v e-shopu. Na druhý den mi model přivezli PPLkou a tak jsem s nadšením začal rozbalovat. Obsah balení jsem sice nenafotil ale lze je najít zde. V krabici je již hotový trup lodi (výlisek z tvrdého plastu), potištěná překližka pro nástavbu, dřevěná kulatina na stožáry, dřevěné plaňky na palubu a plastové díly jako střecha nástavby, kryty paluby a další maketové doplňky. V krabici je též velmi stručný návod a plán lodi (pohled z boku a půdorys) příjemě potěšil i plánek paluby v měřítku 1:1. Lepidla, barvy, motor, baterie a RC výbava nejsou součástí balení!!

Na nic jsem nečekal a začal vyřezávat dřevěné díly. Samozřejmě ideální je začít podstavcem pro loď samotnou aby v pozdější fázi měla kde odpočívat ale především proto, že se s trupem lodi lépe pracuje v podstavci než když leží na boku. Dalším krokem bylo vyřezání nástavby včetně oken a dveří.

2013-06-29 12.11.51

FALKE trup na podstavci

FALKE nástavba

FALKE nástavba

 

Všechny dřevěné díly jsem samozřejmě zabrousil a zapiloval a jen tak „na sucho“ vyzkoušel jak jednotlivé díly do sebe zapadají před tím než je slepím. Docela velkým oříškem se stala čelní strana nástavby. Jak je vidět na obrázku, čelo je prohnuté ven a přes to že překližka není nějak silná, úsilí na ohyb při lepení byla víc než nečekaná 🙂 V této fázi jsem si přál mít tak ještě jeden pár rukou. Každopádně po několika nezdařených pokusech vše dobře dopadlo. Podle mě je asi nejlepší přilepit jen jednu stranu až do půlky ohybu, nechat velmi dobře zaschnout a pak dolepit druhou půlku. Tady se nedá nic uspěchat.

Další fází stavby byla paluba. Přiložený plán paluby v měřítku 1:1 jsem položil na rovnou desku a přetáhl ho průhlednou folií, kterou jsem společně s plánkem přichytil k desce. Nařezal jsem příčné hranoly a začal „umělecké dílo“.

 

 

FALKE paluba

FALKE paluba

Falke paluba postup

Falke paluba postup

Ideální je začít od prostředka paluby a pokračovat směrem ven. Nic méně doporučuji neřezat plaňky předem jak jsem to dělal já, nýbrž lepit je celé i přes servisní otvory v palubě. Otvory vyřešte až posléze, dosáhnete tak lepšího vzhledu paluby!

Velmi důležitým krokem je usazení hřídele lodního šroubu. Stavebnice obsahuje kompletní hřídel, šroub i spojku pro motor. Snažte se o co možná nejlepší (souběžně s kýlem lodi) uložení hřídele, jinak lodička pojede na stranu.

FALKE hřídel

FALKE hřídel

Myslete i na úhel pod kterým hřídel uložíte, tak aby se vám nestalo že se vám do lodi nevejde motor. Já jsem pro pohon použil stejnosměrný motor MIG600 12V s vodním chlazením.  (doporučen pohon motor řady 400 v poměru 1:3). Jako regulátor jsem použil NAVY od GRAUPNERa.

2013-06-30 17.07.24

Když už jsem vrtal do trupu otvor pro hřídel, přidal jsem ještě jeden pro kormidlo a vodní chlazení. Pro lepení hřídele, kormidla, vodního chlazení jsem použil 5ti minutové epoxy.

Pokud nemáte zkušenosti s epoxydem, pozorně si přečtěte návod ! Na míchání použijte plechovou mističku a hlavně velmi dobře epoxyd PROMÍCHEJTE!! Epoxyd se míchá 1:1 ale pokud jej dobře nepromícháte tak nevytvrdne!! Před samotným lepením lehce obruste vnitřek trupu tam, kde budete aplikovat lepidlo!!

Falke hřídel, kormidlo, chlazení. EPOXY tvrdne do žluté barvy

Falke hřídel, kormidlo, chlazení. EPOXY tvrdne do žluté barvy

Barva epoxydu samozřejmě záleží na tom jaký použijete já jsem koupil tenhle. Neméně zábavnou částí bylo asi broušení paluby tak aby se bez větších problému napasovala do trupu. Při broušení finálního tvaru paluby se obrňte velkou dávkou trpělivosti a postupujte pomalu a s rozvahou. Hlavně NEUSTÁLE PŘIKLÁDEJTE PALUBU K TRUPU LODI ať vidíte jak paluba lícuje či nikoliv!!!

2013-06-30 16.18.22

 

 

 

 

Makety lodí, Nakupujte On-line, Nezařazené, RC Lodě

About the author

Články pro tento web zasílejte na clanek[zavináč]ceskymodelar.cz Kontakt na Admina - ICQ 619450734, SKYPE vadam77
Comments are closed.