Nebojte se infra časomíry

Dub 08, 2012 Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nebojte se infra časomíry by

Před časem jsem se rozhodl pořádat závody na okruhu ve stylu rallycross.
Předešlé závody rallye,které rozhýbaly elektry na západu Čech,se po zapojení jistých lidí,zvrhlo ve finančně a organizačně náročný podnik,v kterémžto jsem nemínil pokračovat,díky potlačení základní myšlenky ježdění pro radost a ne honění se za výsledky a výkonem.

Začátky počítání při rallycrossu byly trochu neveselé,ba někdy i hořké.Projetá kola se měřila tužkou,papírem,čárkama a “trochu” počítáním jezdce či dohlížející osoby.Kdo projel určený počet kol,řadil se po odjetí na určeném místě.Ne všichni piloti si ale počítali odjetá kola či se “počítač” překouknul a problém byl na světě.Dohady,kdo dojel na jakým místě občas zabraly vcelku podstatnou část dne závodu.
Tudíž jsem hledal adekvátní elektronickou náhradu,kde by vše sledoval počítač,ne zrovna výkonný a s minimálnímy náklady.
Probíral jsem a hledal na netu,leckdy neúspěšně,ohledně možností časomíry či finanční náročnosti,čim auta měřit,až nakonec vyšlo pár alternativ.
Rozhodovalo se mezi AMB,časomírou od Oudy a Robitronicu.Jiný počítadla jsem nenašel.
System AMB byl vyřazen díky finanční náročnosti.Sice počítání exkluzivní,ale málokterý “obecní” klub s minimálními finančníma možnostma si tohle může dovolit.Pokud teda nesežene potřebně postiženýho sponzora,který neví co s penězma.Ale po firmách chodit a škemrat o peníze fakt nemínim.Nemam na to náturu.
Tak se šlo dále.Časomíra od OUDA.cz .Umí JEN 8 čipů.Což při více autech je neůnosný a navíc se nám tu rozmohly i Shorty.Takže to celý “nějak” v PC pak rozdělovat,přendavat čipy by bylo dost nepraktický a nevhodný ve více autech.
Nakonec zbyla časomíra od Robitroniku.
Sice cena cca 5000 Kč za základní set,4čtečky + 4 čipy,je vcelku nákladná,ale nechá se to ve více lidech zkousnout.Shodou okolností náhod v potřebný čas tento systém měření prodával jako lehce použitý i Tomáš “Noha”,navíc s větším počtem personálních čipů.
S pomocí Biggieho se teda základ časomíry pořídil.
A ted co a jak s tim,jak to rozhýbat a jak nějak měřit.
Po trochu laborování,kdy je potřeba v PC či noutbuku nastavit “nějaký” hodnoty přenosu ve virtuálním ovladači pro USB,ted přesně nevím kde :-),běhá všechno k plné spokojenosti.
Hlavní podmínka infra přenosu z čipu na bránu je ta,aby čočka čipu směřovala KOLMO ke snímací bráně.Takže udělat v kastli díru cca 8-10mm v případě origo Robitronic čipu či případně trochu menší v případě ALS čipu.Čip pak izolepou přilepit přímo na kastli zespoda nebo na šasí udělat držáček a přilepit tam.To je praktičtější z důvodů sundavání kastle a nepřekážejícího kabelu.
Otázku dodatečných čipů,pro větší množství počítaných aut,jsme taky řešili.Bud jde použít origo čip NEBO ozkoušet kopii od ALS racing.Origo Robitronic čipy vyjdou asi na 700 Kč,ALS kopie o cca 100vku méně.S ALS čipy je lepší zkušenost.Trochu lépe se hlásí při počítání,potřebná menší díra v kastli a podpora od výrobce na 1čku.
Se 4ma čtečkama nebyla dráha,asi 2,5m šířky,potřebně pokryta.Takže následoval nákup dalších 2 čteček a byl vcelku klid.
Problém se trochu projevil u pár aut,jedno zda origo či ALS čipy.Jelikož máme počítací bránu na rovince,kde většina závodníků přidá plyn.Po delší konzultaci s každým závodníkem,jakou elektroniku má v autě,vyšlo vše najevo.Některým po přidání plynu sežral regl více energie pro pohon a na provoz čipu se už elektřina nedostávala.Hlavně u uhlíkových motorů a regulátorů.Takže BUD radši zvolit výkonnější regulátor,míněno pro uhlíkový motory a regly nebo přejít na střídák a Lipo aku,kde problémy v počítání nebyly tak markantní.Navíc má ALS čip větší kondenzátor,takže vcelku odpadá občasné nepřihlášení jako u Robitronicu.
A něco k výšce brány.Jak vysoko by měly být umístěny čtečky.
U nás v RCSC Sedliště se jezdí 2 kategorie.Hlavní jsou cestáci/onroady 1:10 elektro,upravený trochu pro rallycross.Doplnkovou kategorií jsou Short course 2WD 1:10.Výška čteček/brány s ohledem na výšku aut v obou kategoriích je asi 65-70cm.Pak vše funguje k celkové spokojenosti a i počítání odjetých kol je v normě.
To by asi zatím bylo tak nějak všechno všeobecně.
A nakonec pár obrázků,v jakém prostředí je infra měření schopno pracovat 🙂

Jirkacbx

Elektronika, Modelařské Akce, Offroad, Onroad, RC Auta

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet
Comments are closed.